پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۵۷

کتاب «شخصیت شناسی در مثنوی و کمدی الهی» منتشر شد

کتاب «شخصیت شناسی در مثنوی و کمدی الهی» منتشر شد

کتاب «شخصیت شناسی در مثنوی و کمدی الهی» به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «شخصیت شناسی در مثنوی و کمدی الهی» حاصل پژوهش منیژه آرمین و اعظم سازور به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد. 

این کتاب براساس ادبیات تطبیقی مثنوی مولوی و کمدی الهی دانته نگاشته شده است.

در زیر معرفی کوتاهی از این کتاب را می خوانیم:

دو نفر بودیم با تجربه های متفاوت . در مقابل ما دو شخصیت بزرگ ادبی قرار داشتند. دانته از غرب و مولانا جلال الدین از شرق . فرضیه ما ان بود که می شود تیپ های شخصیتی این دو کتاب را با هم مقایسه کرد و در نهایت ب ابعاد مشترک شخصیتی بسیار رسیدم و نیز بعضی تفاوت ها . چهار سال کاری طاقت فرسا را با هم ادامه دادیم و دستاورد این چهار سال ، یک کتاب است و نیز یک دوستی پایدار .

ویژگی های برجسته کتاب شخصیت شناسی در مثنوی مولوی و کمدی الهی دانته:

مقایسه دو دیدگاه مسیحیت و اسلام . هر دو جویای رستگاری انسان

۲- اشتراک های عواطف انسانی ثابت می کند که دردها و شادی های بشری همان هستند .

۳- آزاد اندیشی و احترام به آرا مختلف در مولانا بسیار زیاد و در دانته محدود است.

۴- در این شعر دوگانه ،عشق و عقل در برابر انسان است و با قهرمانی عشق به نتیجه می رسد.

برشی از کتاب شخصیت شناسی در مثنوی مولوی و کمدی الهی دانته:

شیطان کمدی الهی ، دارای خدم و حشم و قدرت نظامی و و تشکیلاتی وسیع است که به خصوص در سرود بیست و یکم و سرود سی و چهارم دوزخ دارای هیبتی عظیم در دیار شرور و بدی ها است ، به حدی که قدرت او نه در حد قدرت الهی ؛ ولی نزدیک به آن نمود می یابد.

اما در بعضی از حکایات مثنوی ابلیس از مقامی پایین تر از انسان برخوردار است ، تا حدی که آدم به چشم تحقیر بر وی نگاه می کند و خداوند ، مهر قدیمی که به فرشته مقرب خود که بعدها بدلیل تکبر رانده شد ، آشکار می سازد :

بانک بر زد عزت حق کای صفی / تو نمی دانی ز اسرار حقی

پوستین را باز گونه گر کنم / کوه را از بیخ و از بن بر کنم

پرده صد آدم آن دم بر درم / صد بلیس نو مسلمان آورم

گفت آدم توبه کردم زین نظر / این چنین گستاخ نندیشم دگر

کد خبر 4525173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha